Mag je zomaar een vluchtdeur openen buiten een noodgeval om?

Mijn buren hebben een vluchtdeur die uitkomt in mijn huis. In geval van brand zouden zij dus via mijn hal in het algemene trappenhuis kunnen komen. Zij hebben deze deur laatst zonder aanleiding en zonder aankondiging geopend ivm klussen in hun eigen huis. Ik was niet thuis en trof de situatie bij thuiskomst zo aan. Mag dat wel?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
7.7K
ronron1212
7 jaar geleden
Nee dat mag niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb gezocht naar regelgeving over nooduitgangen in woonhuizen, maar ik heb het niet kunnen vinden. Iemand een idee?
TurfGraver
7 jaar geleden
Erg vreemde situatie. Een vluchtdeur welke in een ander huis uitkomt...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is ook vreemd. Maar wel gebruikelijk in Amsterdam... De hele straat heeft het zo op dezelde manier, en het is notarieel vastgelegd ook nog eens. Die deur zit er en kan niet weg. Ik ben echter op zoek naar goede regels hierover, want zo'n deur kan natuurlijk niet te pas en te onpas geopend worden. Hele vervelende situatie daar de buren dit niet respecteren...
TurfGraver
7 jaar geleden
En wat als jij je voordeur op nachtslot draait als je weggaat en er breekt brand uit?
Inekez1
7 jaar geleden
Een nooduitgang uit hun huis die uitkomt in jouw huis? Dan kunnen ze dus altijd als jij niet thuis bent ongemerkt in jouw woning rondsnuffelen. Als de deur weer netjes dicht is als jij thuis komt merk je er niets van. Rare constructie. Ik zou dat niet willen, ook niet voor nood. En ik vraag me af of het mag, maar kan er zo niks over vinden.
In principe is voor een woning de eigen ingang de nooduitgang, en eventueel nog via een raam of balkondeur. Niet via de woning van de buren. Ik zou in elk geval een stuk plakband over deur en kozijn plakken. Als dat los is weet je dat de deur open is geweest.
Amadea
7 jaar geleden
Vermoedelijk woont masdm in een bovenwoning. Er zal neem ik aan nog een huisdeur bovenaan de trap zijn, dus ze kunnen niet jouw woning binnengaan maar alleen gebruik maken van de entree daar naartoe?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea, dat klopt. Ik heb een apart slot op keuken en woonkamer. Die allebei aan de hal grenzen. Mijn voordeur kan van binnenuit opengedraaid worden (in geval van brand). En van buitenuit alleen met een sleutel. Ik had een groot stuk tape op de deur geplakt zodat ik kon zien of de deur open was geweest. Maar dan alsnog, geen nood betekent geen reden om de deur te openen. Tenzij het in overleg gaat, vind ik. Het is lastig om als starter een appartement te kunnen vinden in Amsterdam. Ik weet het, de situatie is niet ideaal, maar ik kan niet 1,2,3 verhuizen. Ik probeer nu gewoon uit te zoeken welke regels er gelden in Nederland omtrendt vluchtdeuren.
TurfGraver
7 jaar geleden
En wat vinden de buren van jou mening?
Dus alleen gebruiken in nood of in overleg.
Lijkt me redelijk genoeg...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tsja, die zijn niet echt voor rede vatbaar. Zij willen de nooddeur in de nabije toekomst als gewone toegangsdeur gaan gebruiken.
TurfGraver
7 jaar geleden
Dat is dus niet de bedoeling van een vluchtdeur.
http://vrom.bouwbesluit.com/Inhoud/docs/wet/bb2012_nvt/artikelsgewijs/hfd7/afd7-2/art7-12
(zie derde lid). Wat staat hierover in het notarieel contract?
En anders zou ik er een alarm op zetten. :)
TurfGraver
7 jaar geleden
Zoiets:
https://www.gamma.nl/assortiment/elro-alarm-voor-ramen-en-deuren-sc11/p/B536609?q=fh_location%3d%2f%2fcatalog01%2fnl_NL%2f%24s%3dalarmsysteem%2ffh_item_type%3E%7bproduct%7d%26fh_refview%3dsearch%26fh_lister_pos%3d7%26fh_start_index%3d0%26fh_view_size%3d20%26date_time%3d20161107T000000%26fh_modification%3d%26fh_sort%3d-_match_rate%252C-%2524r1%26fh_secondid%3db_product_b021536609
Gaat ze gauw vervelen om dan nog de deur te gebruiken :p
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor alle antwoorden :D
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
:P Eigenlijk best wel een goede oplossing.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Je zegt: "Tsja, die zijn niet echt voor rede vatbaar. Zij willen de nooddeur in de nabije toekomst als gewone toegangsdeur gaan gebruiken." Hebben ze dan een sleutel van jouw voordeur? Anders kunnen ze alleen via jouw voordeur eruit. En dan nog. Zou ik een lekker groot extra slot op de voordeur plaatsen. Zodat ze er helemaal niet uit kunnen. Krijg de pest maar! Dat alarm is een leuk idee, maar zo'n magneetcontact kun je er zo weer af schroeven.
TurfGraver
7 jaar geleden
Slot op vluchtdeur (voordeur) mag niet. Magneetcontact eraf halen is vernieling.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Dat magneetcontact is een leuk idee, totdat de buren de 'gewoonte' gaan krijgen 's nachts om 3 uur héél even de deur open en weer dicht te doen en dan denken "Eens kijken wie dit het langste vol houdt..."
TurfGraver
7 jaar geleden
Yep. En dan wachten tot ander buren de politie bellen.. :)

Antwoorden (3)

Neen. Dit mag enkel met toestemming van u of in geval van nood.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
escape
7 jaar geleden
Oke, Op welk wetsartikel baseer je je antwoord?
Ja, iemand mag in principe altijd (onaangekondigd) testen of de noodvoorzieningen werken.

Maar het doel moet dan natuurlijk wel écht het testen zijn én men moet redelijkheid en billijkheid betrachten. (Dus niet elke 10 minuten even 'testen')

Om andere redenen (dus ook b.v. om te klussen) mag men de deur naar uw huis NIET zomaar openen. Dit is huisvredebreuk.

Toegevoegd na 20 minuten:
Bij problemen zou je een testprotocol af kunnen spreken.

Redelijk is bijvoorbeeld dat er maximaal 1x per jaar onaangekondigd getest kan worden. Alle overige testen gaan in overleg.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
escape
7 jaar geleden
Oke, Op welk wetsartikel baseer je je antwoord?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Dat het een nooddeur is, is notarieel beschreven, volgens de vragensteller. Dat betekend dat een deur ook als zodanig gebruikt mag worden. Daar is geen aparte wet voor. Het is niet ongebruikelijk om noodvoorzieningen regelmatig (onverwacht) te testen. Dit valt dus ook onder normaal gebruik en zal dus ook door de rechter togestaan worden. Ander gebruik zonder overleg, of zelfs MISbruik is een andere zaak ! De deur ongevraagd openen om te klussen is dus niet toegestaan.
Nee, dat mag niet. Het is een nooddeur die dus ook alleen in echte noodgevallen mag worden gebruikt om een pand snel te verlaten en jezelf in veiligheid te kunnen brengen.

Wanneer je buren de deur hebben geopend om te klussen, zijn ze dus in overtreding. Eens temeer omdat ze daarmee mogelijk de vrije doorgang hebben belemmerd en daardoor een (levens-) gevaarlijke situatie hebben gecreëerd. Immers, in geval van nood, waarin je prioriteit niet echt ligt bij het uitkijken waar je loopt, zou je kunnen struikelen over rondslingerend gereedschap en dergelijke.

Hoewel dit niet uit je vraag blijkt, zijn veel nooddeuren daarnaast met de alarminstallatie verbonden. Bij opening gaat er dan een (ontruiming-) alarm af en worden mogelijk automatisch hulpdiensten gealarmeerd. Die zijn niet echt blij met vals alarm.